با افزایش قیمت پوشاک، نگهداری لباس چرم به یک موضوع مهم بدل شده است! تمام لباس های چرمی در صورتی که به طور منظم نگهداری شوند، می توانند مدت زمان طولانی براش شما کار کنند. چرم پوست است و همانطور که پوست خود را تمیز می کنید، باید چرم را تمیز و تغذیه کنید تا دوام و بافت آن حفظ شود.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که لباس‌های چرم، در دو شکل چرم طبیعی و مصنوعی در بازار موجود هستند و چرم طبیعی نیز بسته به اینکه چرم کدام حیوان است، شرایط نگهداری متفاوتی دارد؛ زیرا ضخامت و حساسیت هر چرم با نوع دیگر تفاوت دارد. به‌ عنوان مثال، چرم‌های سنگین مثل چرم گاو، چرم شتر، چرم گاو میش و... به‌دلیل ضخامت زیاد نسبت به چرم بزی، حساسیت کمتری دارند.

در ادامه، برخی موضوعات مهم و ضروری در خصوص نگهداری لباس چرم و شرایط تمیز کردن آن را بیان می‌کنیم تا با رعایت آنها، طول عمر مفید لباس های چرم خود را به شکل چشمگیری افزایش دهید و تا مدت ها نیازی به خرید پالتو و کاپشن چرم جدید نداشته باشید!

 

چرم طبیعی نفس می‌کشد!

برخلاف چرم‌های صنعتی، چرم طبیعی روزنه‌های بسیار ریزی دارد که از آن طریق، گردش هوای اندکی میان بافت آن صورت می‌گیرد. بنابراین، نگهداری ویژه‌ای می‌طلبد. به عنوان مثال، چنانچه گردش هوای مذکور مختل شود یا به هر نحوی انجام نشود، عمر مفید لباس به‌شکل چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

بنابراین اولین نکته‌ای که باید در نگهداری لباس چرم مورد توجه قرار گیرد، نگهداری این دسته از لباس‌ها در معرض گردش هواست. به عنوان مثال، بعد از پایان فصل سرما، می‌بایست لباس‌های چرمی را در یک کاور پارچه‌ای قرار دهید و به‌ هیچ وجه از کاور‌های پلاستیکی که قابلیت تبادل هوا ندارند، استفاده نکنید .

موضوع بعدی، حساسیت لباس‌های چرمی به رطوبت است. بنابراین، محل نگهداری از این لباس‌ها می‌بایست به‌دور از رطوبت باشد. البته با فرارسیدن فصل بارش، خیس شدن پالتو و کاپشن چرم گریز ناپذیر است. به‌همین خاطر، بعد از خیس شدن آنها، باید در اولین فرصت با یک پارچه کاملاً تمیز و خشک یا حوله فایبر و نانو، کت یا کاپشن خیس شده را خشک کنید.

برای خشک کردن لباس های چرم، به ‌هیچ وجه از حرارت مستقیم یا غیر مستقیم استفاده نکنید. به عنوان مثال از گرمای شوفاژ، بخاری، سشوار یا حتی در معرض آفتاب قرار دادن آنها جداً خودداری کنید؛ زیرا حرارت باعث دفرمه شدن چرم و شکل لباس می‌شود. بنابراین، برای نگهداری لباس چرم، باید از خشک کردن لباس توسط حرارت پرهیز کنید.

 

نگهداری لباس چرم در کوتاه مدت

برای نگهداری لباس های چرم در کوتاه مدت به موارد زیر دقت نمایید:

 

پاک کردن مداوم گرد و غبار و خاک از روی لباس

برای این کار، به ‌هیچ وجه از آب و رطوبت استفاده نکنید و فقط از یک پارچه خشک و تمیز کمک بگیرید. دستمال‌های میکروفایبر، به ‌دلیل پرزهای نانو و ریزی که دارند، به‌راحتی می‌توانند ذرات خاک و غبار را از روی سطح چرم تمیز کنند.

مزیت این کار در این است که ذرات ریز آلودگی، در ناهمواری‌های چرم متراکم نمی‌شوند؛ زیرا تراکم این ذرات خاک و گرد و غبار باعث می‌شود تمیز کردن لباس و نگهداری لباس چرم به کاری سخت و مشکل تبدیل شود.

به بیان ساده، اگر به مدت طولانی، خاک و غبار پاک نشوند، بعد از خیس شدن پالتو و کاپشن، با آب روی سطح چرم ترکیب می‌شوند و چسبندگی به‌وجود آمده باعث می‌شود به سختی جدا شوند و پاک کردن آن نیز راحت نباشد. زیرا همان‌طور که پیش تر بیان کردیم، سطح چرم یکدست و صاف نیست و به ‌صورت طبیعی پستی، بلندی و ناهمواری دارد.

 

استفاده از مواد نرم‌کننده و چرب کننده‌ها

این مواد، در اشکال مختلف اعم از اسپری، روغن و غیره در بازار موجود هستند و بسته به مقدار استفاده از لباس و شرایط آب و هوایی، باید کت و کاپشن را چرب و نرم کنید تا از خشک شدن چرم جلوگیری شود؛ زیرا چرم طبیعی بر خلاف نوع صنعتی و مصنوعی آن، مستعد خشک شدن است و بعد از خشک شدن، پوسته پوسته می‌شود، ترک می‌خورد و اگر لباس چرم شما تا این مرحله پیش برود، ممکن است قابل ترمیم نیز نباشد و به واسطه یک ترک، غیر قابل استفاده شود.

نکته مهم این است که میزان استفاده از مواد نرم کننده یا چرب کننده برای نگهداری لباس چرم، رابطه مستقیمی با سرما و گرمای محیط و میزان رطوبت هوا دارد؛ زیرا هر چقدر که هوای محیط سردتر باشد، آسیب پذیری لباس چرم نیز بیشتر می‌شود و بایستی با فواصل زمانی کمتری اقدام به چرب کردن لباس کنیم.

در خصوص رطوبت هوا نیز باید میزان استفاده از مواد نرم کننده بیشتر شود؛ زیرا بعد از هربار خیس شدن لباس چرم، باید به وسیله یک حوله یا پارچه خشک شود و تکرار همین موضوع باعث خشک شدن چربی ذاتی لباس و مستعد ترک خوردن و پوسته پوسته شدن آن می‌شود. بنابراین یک دستورالعمل واحد برای چرب کردن و نگهداری لباس چرم وجود ندارد و استفاده از مواد چرب و نرم کننده برای هر شرایطی متفاوت است.

 

نگهداری لباس چرم در بلند مدت

بعد از پایان فصل سرد که کاپشن و دیگر لباس‌های چرم و زمستانی بلا استفاده می‌شوند و باید بسته‌بندی شده و به مدت چند ماه کنار گذاشته شوند، باید حساسیت ویژه‌ای برای لباس‌های چرم در نظر بگیریم. زیرا برخلاف لباس های پارچه‌ای، جین و کتان و... لباس‌های چرم را نباید تا کرد و همان‌طور که قبلاً بیان شد، این دست از لباس‌ها را نباید در محیط‌های بسته و بدون گردش هوا نیز نگهداری کرد.

 

استفاده از کاور‌های پلاستیکی ممنوع است

همان کاورهای پارچه‌ای که برای کت و شلوار استفاده می‌شود، بهترین گزینه برای نگهداری لباس چرم به مدت طولانی است.

 

هرازچندگاهی لباس چرم را در معرض هوای آزاد قرار دهید

اگر کمد نگهداری لباس‌های شما خیلی جمع و جور است و فضای اندکی دارید، بهتر است هر از چندگاهی کاپشن یا کت چرم را از کاور و کمد بیرون بیاورید و در معرض هوای آزاد قرار دهید تا به اصطلاح هوایی بخورد. این کار باعث می‌شود همان قضیه تنفس چرم طبیعی برای دوام بیشتر و عمر طولانی تر اتفاق بیافتد.

 

پر کردن لباس چرم با روزنامه، کاغذ، دستمال کاغذی

موضوع مهم بعدی در نگهداری بلند مدت از لباس های چرم، پر کردن لباس با روزنامه، کاغذ، دستمال کاغذی و... است. سه نفع اساسی از انجام این کار عاید شما می‌شود؛

اول، حفظ شکل ظاهری و فرم لباس است. روزنامه و کاغذ‌های مچاله شده درون لباس، ظاهر آن را حفظ می‌کنند و از تغییر شکل آن جلوگیری می‌شود.

دوم، جذب رطوبت از طریق روزنامه و کاغذ در نگهداری لباس چرم یک امر حیاتی و موضوعی اساسی محسوب می‌شود. با این کار، اگر در محیط نگهداری لباس هاس چرم شما رطوبت وجود داشت، روزنامه و کاغذ مچاله شده درون لباس می‌تواند رطوبت مذکور را جذب کند و این عمل ساده، سلامت چرم لباس شما را تا سالها تضمین می‌کند.

سوم، استفاده از کاغذ، امکان گردش هوای مناسب در لباس را فراهم می‌آورد. گردش هوای درون لباس، از بو گرفتن لباس به سبب نگهداری طولانی مدت نیز جلوگیری می‌کند و امکان تجمع میکروبی در چرم که باعث تخریب بافت آن می‌شود را کاملاً از بین می‌برد.

بنابراین، انجام این چند راهکار ساده و استفاده از روزنامه می‌تواند عمر مفید لباس های چرم را افزایش دهد و سهم به ‌سزایی در نگهداری لباس چرم داشته باشد.

 

از تا کردن لباس‌های چرم پرهیز کنید

همان‌طور که رطوبت و نم دشمن اصلی لباس چرم است، خشک شدن و تا کردن لباس‌های چرم نیز نقش مهمی در کاهش طول عمر آنها دارد!

بنابراین در نگهداری این دسته از لباس‌ها، هرگز آنها را تا نکنید و اگر کمد شما فضای بزرگی ندارد و امکان آویزان کردن کت یا کاپشن چرم را ندارید، بهتر است آن را در یک کاور قرار دهید و در کف کمد بگذارید. به‌طوری که به‌صورت کامل و بدون تا خوردگی در کف کمد قرار گیرد.

تا شدن لباس چرم، باعث خشکی چرم در قسمت تاخوردگی شده و بافت چرم، به ‌واسطه تا شدن و خشکی، می‌شکند. به همین خاطر، لباس در قسمت‌های تا شده آسیب پذیر شده و ضخامت آن در قسمت مذکور نازک می‌شود و در مدت زمان کوتاهی ترک می‌خورد و پاره می‌شود.

بنابراین اگر دغدغه نگهداری لباس چرم و شرایط نگهداری این دسته از لباس‌ها را دارید، می‌بایست در زمان‌هایی که از لباس استفاده نمی‌کنید، آنها را بدون تا خوردگی و در یک کاور پارچه‌ای نگهداری کنید.

 

 

برای شست­وشو لباس چرم از ماشین لباسشویی استفاده نکنید!

شستن لباس چرم با ماشین لباسشویی به­ هیچ وجه توصیه نمی­شود، حتی برای یکبار! زیرا علاوه بر حجم زیاد آبی که در دیگ ماشین لباسشویی برای شست­وشو استفاده می­شود و این مقدار زیاد آب برای چرم یک سم مهلک به­حساب می­آید، چرخش مستمر، زیاد و تند ماشین لباسشویی برای شستن و خشک کردن هم آسیب فراوانی به چرم، دوخت، فرم لباس و... وارد می­آورد.

به همین خاطر، اگر در فکر نگهداری لباس چرم خود هستید و دوست ندارید هر سال یکبار لباس چرم جدیدی خریداری کنید، دو راه دارید؛ یا به خشکشویی معتبری مراجعه کنید، یا با یک حوله تمیز آغشته به محلول آب و شوینده­ای که نه قلیایی شدید باشد و نه اسیدی قوی، لباس چرم خود را تمیز کنید.

 

سخن آخر

یک پالتو چرم، دامن چرم و یا یک شلوار چرم از لباس های کلاسیک کمد لباس هستند که به مراقبت منظم نیاز دارند تا ظاهری زیبا داشته باشند. اما اگر فکر نگهداری طولانی مدت لباس های چرم خود هستید، راهنمای نگهداری لباس های چرم ارایه شده توسط مونلی به شما کمک خواهد کرد.

مونلی پیشنهاد می کند، لباس چرم خود را بلافاصله بعد از خیس شدن، خشک و چرب کنید و پس از پایان فصل سرما، بدون تا خوردگی آن را در کاور پارچه­ای در معرض گردش هوا، ولو اندک، نگهداری کنید و به این طریق تا مدت طولانی نیازی به خرید لباس چرم جدید نخواهید داشت.