خیلی وقت نیست که استایلی تحت عنوان استایل خیابانی در دنیای فشن و مد مطرح شده، با این وجود طرفداران زیادی پیدا کرده و به تبع نیاز و سلیقه مردم نیز تحولات چشمگیری در دهه گذشته داشته است. "استایل خیابانی از مردم کوچه و خیابان ایده می‌گیرد و بیشترین شباهت را به شخصیت درونی افراد دارد." این جمله یکی از هنرمندان حوزه طراحی لباس است و تعریف مناسبی برای این نوع استایل به نظر می‌رسد.

نیاز نیست برای تعریف این نوع استایل به گذشته های دور رویم یا در منابع مد و فشن به دنبال تاریخچه آن بگردیم، کافی ست به مردم خیابان نگاه کنید و دنبال کسانی بگردید که صادقانه لباس پوشیده‌اند. همان کسانی که موقع لباس خریدن دقیقا به شخصیت و سلیقه خودشان، نه حرف دیگران، توجه کرده‌اند و برای بیرون آمدن نیز کمترین زمان را برای انتخاب تیپ خود صرف کردند.

اگر شما هم می خواهید در مورد این استایل بیشتر بدانید، در این مطلب مونلی در مورد معنای مدرن و جدید استایل خیابانی حرف خواهیم زد. با ما همراه باشید.

 

استایل خیابانی چیست؟

در فرهنگ‌هایی که توجه مردم به لباس زیاد است، تنوع طراحی لباس‌ها بالاست و تمامی افراد برای پوشیدن آزاد و رها هستند، استایل خیابانی جلوه کامل تری دارد. این استایل بیشتر با فرهنگ و خوی جوانان عجین شده و در میان آن ها محبوبیت بیشتری دارد.

به نظر می‌آید اولین بار مردم انگلستان از این کلمه برای سبک پوشیدن‌شان استفاده کردند و توجه‌شان اغلب به فرد‌گرایی و شخصیت سازی از طریق لباس بود. از نظر آن‌ها این نوع مد و طراحی از دیگر شاخه‌های فشن جداست و مانند یک نهاد کامل مستقل مردمی بستگی به دید و سلیقه افراد دارد. این سلیقه در یک فرایند جمعی به صورت تدریجی ظاهر می‌شود و در هر سال یا دوره یک استایل خیابانی خاص را ایجاد می‌کند.

طراحان مد و فشن اغلب از این استایل های خیابانی به عنوان مد تاثیرگذار استفاده می کنند.  فرقی نمی کند عاشق ورزش باشید، عاشق لباس های لوکس باشید، طرفدار لباس های کژوال و راحتی باشید؛ استایل خیابانی هیچ گونه محدودیتی ندارد.

بیل کانینگهام، عکاس برجسته مد نیویرک تایمز، استایل خیابانی را کاتالوگی جذاب از لباس های مردم عادی می معرفی کرد. او اشاره کرد: اگر گوش کنید، خیابان ها چیزهای زیادی در مورد مد و مردم می گویند. به گفته کانینگهام بهترین فشن شو هر روز در خیابان ها زنده برگزار می شود.

 

مروری بر تاریخچه استایل خیابانی

علی رغم اینکه استایل خیابانی همواره وجود داشته است اما می توان آن را ویژگی خاص قرن بیستم دانست! پس از پایان یافتن جنگ جهانی دوم، با افزایش استانداردهای زندگی همچون شهرنشینی و گسترش تلویزیون، سبک زندگی مردم تغییر کرد.

تولید صنعتی محصولات به ویژه در حوزه مد و لباس موجب شد که طراحان روی لباس های روزمره نیز تمرکز کنند و فقط به لباس های سطح بالا محدود نباشند. استایل خیابانی از خیابان های لندن آغاز شد و اهمیت آن در طول دوره پس از جنگ جهانی آشکار گردید! جوانان و نوجونان از طریق پوشش خود فردیت را به نمایش می گذاشتند.

تاریخچه هویت و تاریخچه لباس همواره بر روی دو ریل موازی حرکت می کنند. استایل خیابانی به عنوان تسهیل کننده هویت گروهی و انسجام خرده فرهنگ ها عمل می کند! پس از جنگ جهانی دوم، فرهنگ غربی با بحران های جدی مرتبط با محدود کردن هویت فردی مواجه شد.

گروه هایی از جمله موتورسواران و گروه های دیگر کم کم وارد اجتماع شدند و هر یک سبک پوشش مخصوص به خود را داشتند. این افراد در تلاش بودند تا به طرق مختلف از جمله مدل مو و .... عقاید و هویت خود را نشان دهند.

در نیمه اول قرن بیستم پوشش مرد و زن در خیابان از استانداردهای خاص و تکراری پیروی می کرد. مدل مو، لباس و ... همگی مشابه یکدیگر بودند. اما پس از جنگ جهانی پوشش ها و سبک های متنوع وارد دنیای مد و فشن شد که نشان از هویت فردگرایانه داشت.

 

تحولات استایل خیابانی چگونه است؟

همان طور که بیان گردید، استایل خیابانی زمانی به وجود آمد که افراد راحتی را به زیبایی ترجیح دادند و سلیقه خودشان را مقدم بر سلیقه تولیدکنندگان و طراحان مد و فشن دانستند. تاکید این استایل بر این است که هر فرد با توجه به شخصیت و علاقه‌ای که دارد از هر لباسی با هر رنگ و اندازه‌ای استفاده کند.

اکسسوری‌ها و تزیینات مختلف هم نقش پر رنگی در استایل خیابانی بازی می‌کنند. کلاه کپ، عینک‌های آفتابی، دستمال سر و گردنبندهای بزرگ نیز معمولا جزو این سبک هستند.

از زمانی که این نوع استایل محبوب شد، طراحان لباس دریافتند که اکثر مردم علاقه‌شان به سمت لباس‌های گشاد، شلوارهای بگ، هودی‌های اور سایز و کفش‌های اسپرت است. معمولا افراد جنس نخی، پشمی، کتان و جین را ترجیح می‌دهند؛ زیرا با همه نوع پوشاک ست می‌شوند و راحت هستند.

البته این لباس‌های گشاد در دهه گذشته در اکثر نقاط جهان جای خود را به لباس‌های فیت و کوتاه دادند به همین دلیل شلوار جین جذب طرفداران زیادی در دهه گذشته داشت. اما به نظر می‌آِید حداقل در 3 سال اخیر تا به الان دوباره شلوارهای بگ و تیشرت های اور و گشاد بین جوانان محبوب شدند.

همین تنوع و عقب و جلو رفتن این استایل است که باعث شده اکثر برندهای مد، خط تولید استایل خیابانی را همیشه مد نظر داشته باشند تا تقاضا اکثریت جامعه را پوشش دهند.

 

آِیا دوران استایل خیابانی گذشته یا هنوز ترند است؟

اگر اهل پیاده روی در خیابان باشید با پدیده‌های جالبی از هنر و ورزش رو به رو می‌شوید که بین جوانان محبوب است و نوعی تفریح هیجان انگیز محسوب می‌شود. ورزش اسکیت برد و پارکور، هنر موسیقی رپ و هیپ هاپ و بسیاری فعالیت های از این دست در خیابان و پارک انجام می‌شود. زمانی که این نوع فعالیت‌ها بین جوانان محبوب شد، افراد شاخص هر رشته، تیپ و استایل خاصی داشتند که همان شلوار بگ، دستمال سر و هودی گشاد بود.

به تدریج خیابان ها پر شد از افرادی که شخصیت و علاقه خود را با این نوع لباس نشان می‌دادند که حکایت از فعالیت و تفریحی داشت که مورد علاقه‌شان بود و در دید بقیه افراد نیز سبک خاص و منحصر به فردی به نظر می‌رسید.

با نگاهی به جزییات پوشش جوان‌ها در خیابان می‌توان فهمید که نه تنها دوران این مد نگذشته بلکه بیش از پیش محبوب است؛ این موضوع حتی در شبکه‌های اجتماعی و تصاویری که مردم از خود به اشتراک می‌گذارند هم مشخص است.

 

5 مرکز مهم استایل خیابانی در جهان

اما کدام نقاط جهان در شکل گیری استایل خیابانی مهم ترین نقش را داشتند:

میلان. استایل خیابانی میلان، یکی از مهم ترین و محبوب ترین استایل ها در جهان است که دلیل این موفقیت را می توان برگزاری رویدادهای مهم مد و موسسات و برندهای برتر دانست.

پاریس. پاریس یکی از پایتخت های مد اروپا می باشد. پدیده مد می تواند تداعی کننده قوی از پاریس به عنوان مرکز مد، عشق و رویا فراهم نماید. بله، پاریس شهر عشق و مد است؛ شهری رمانتیک و جذب کننده برای عاشقان مد. پوشش و استایل یک خانم فرانسوی، تنها بیان کننده لباس نیست؛ بلکه آداب، فرهنگ، ارزش ها و الگوهای رفتاری خاص مرتبط با کشور و شهروندان آن می باشد.

ژاپن. ژاپن الهام بخش بسیاری از متخصصان مد در غرب بوده است. این مد هم به زیبایی شناسی مد و هم به نحوه تجارت در این صنعت کمک می کند. استایل خیابانی ژاپنی از شبکه‌های اجتماعی و رسانه ها و همچنین خرده‌فرهنگ‌های خیابانی مختلف پدیدار می‌شود که هر کدام با ظاهری منحصربه‌فرد و بدیع شناخته می‌شوند.

لندن. لندن یکی دیگر از پایتخت های مهم مد می باشد که دو رویداد مهم مد هر ساله در آن برگزار می گردد. جالب است بدانید که استایل خیابانی چهره های سلطنتی بریتانیا همواره مورد توجه رسانه ها بوده.

 لندن به عنوان یک شهر چند ملیتی با طیف وسیعی از فرهنگ ها و سنت های هر یک، به عنوان فضایی شناخته می شود که در آن سبک خیابانی نه تنها مفاهیم عمومی رایج مد را در بر می گیرد، بلکه به عنوان ابزاری برای بیان هویت اجتماعی و فرهنگی نیز عمل می کند.

نیویورک. این شهر نقش یکی از ترندها را در استایل خیابانی ایفا می کند! هفته مد نیویورک اولین هفته مد در جهان بوده است. محله هایی مانند گرینویچ، ویلیامزبورگ و بروکلین نقاط داغ استایل های خیابانی بوده اند. استایل خیابانی نیویورک روی صنعت مد آمریکا بسیار تاثیرگذار بوده اند.

 

سخن پایانی

استایل خیابانی از مردم کوچه و خیابان ایده می‌گیرد و بیشترین شباهت را به شخصیت درونی افراد دارد. نه از استودیوها! این استایل به طور کلی با فرهنگ جوانان مرتبط است و اغلب در مراکز شهری بزرگ دیده می شود. از مولفه های کلیدی این استایل راحتی و صداقت در پوشش می باشد.

اگر شما نیز به دنبال استایلی راحت اما زیبا و مطابق مد هستید، حتما می‌توانید از داشتن یک استایل خیابانی لذت ببرید.